Wednesday, December 30, 2009

pencarianku

Aku tak tau apa yang kucari
Aku hanya seorang hamba lemah
Teraba mencari kebenaran
Di simpang banyak lorong
Yang mana aku tak tau dimana
Jalan hakiki antara lorong itu
Aku terus berjalan
Memilih lorong dari lorong itu
Bagai sibuta hilang tongkatnya
Rebah dijalanan mencari tongkat itu
Aku bangkit dan kukuatkan semangat
Teruskan sisa perjalanan ini
Tanpa aku tau
Dimana dan bila aku akan sampai dipenghujungnya
Satu tangan terhulur
Menyambut aku yang kejatuhan
Membangkitkan diri ini terus berdiri
Lalu memimpin aku kearah satu jalan sepi
Yang mana
Banyak duri dijalan itu
Lantas aku menyentap tanganku dari tangannya
Apakah jenis jalan ini??
Berkatalah insan itu
Jalanlah wahai sahabatku
Jalan hakiki itu ada di hujungnya
Aku termanggu dan tertawa mendengarnya
Dengan duri ini bagaimana aku
Boleh menyeberanginya???
Duhai sahabat..
Untuk mencari kebenaran
Kita perlulah melalui segala duri dan ranjau
Kerna itulah pembangkit mencapainya
Marilah
Hulurlah tanganmu bersamaku menujunya
Aku terus berjalan dengan terpinga
Mengorak langkah melalui jalan itu
Memijak segala noda jalan
Berjalan terus berjalan dalam kesakitan
Kerana teman baruku ini
Aku melupakan segala sakit dan luka
Tanpa mengenal putus asa
Aku sampai dipenghujungnya
Benarlah katanya
Aku mencapai apa yang kucari selama ini
Kedamaian dan kebenaran
Terima kasih teman perjalananku…